A1 - Koncert
Vremensko ograničenje | Memorijsko ograničenje |
---|---|
500ms | 256MB |
Važno obaveštenje: održava se koncert najpoznatijih izvođača rok muzike na kome učestvuju Riblja Čorba, Bajaga, Rokeri s Moravu, Dejan Cukić i Rijana! Organi reda su dobili informaciju da su neki učesnici Državnog takmičenja iz informatike (ujedno i ljubitelji turbo-folka) odlučili da se infiltriraju među publikom i prave nerede pevajući pesme Dragane Mirković, Šemse Suljakovića i Tejlor Svift.
Prostor na kome je publika možemo zamisliti kao matricu sa \(n\) redova (numerisanih od \(1\) do \(n\) odozgo nadole) i \(m\) kolona gde je red broj \(1\) prvi red, neposredno ispred izvođača, a red broj \(n\) je poslednji red. Svako polje matrice je ili slobodno (označeno znakom '\(0\)') ili zauzeto od strane neke osobe (označeno znakom '\(1\)'). Kada takmičar dođe na koncert on izabere neko slobodno polje u poslednjem redu i stane tamo (ako takvih polja nema, ide kući). Nakon toga, u jednom potezu može uraditi jednu od sledeće 2 stvari:
- Pomeri se za jedno polje iznad (u red ispred) ukoliko je to polje slobodno; ili
- Pomeri se za jedno polje ulevo ili udesno (u istom redu). Prilikom pomeranja ulevo/udesno takmičar može gurati jednu ili više osoba u odgovarajućem smeru (ili se samo pomeriti na odgovarajuće polje ako je slobodno); preciznije, ako je snaga takmičara \(k\), tada, ukoliko se neposredno levo od takmičara nalazi uzastopna grupa od \(a\) (\(a \geq 0\)) osoba nakon koje postoji bar jedno slobodno polje, moguće je pomeriti se ulevo za jedno polje, pri čemu se cela grupa od \(a\) osoba takođe pomera za po jedno polje ulevo, ako i samo ako je \(a \leq k\). Isto važi i za pomeranje udesno. Nije dozvoljeno gurati ljude van matrice.
Takmičar želi da nekim nizom poteza dođe do nekog polja u prvom redu ali tako da nijedno polje ne poseti više od jednom. Čim prvi put dođe do nekog polja u prvom redu, on više ne pravi poteze već kreće da brejk-densuje i peva "Cvetak zanovetak"; njegov cilj je ostvaren.
Odrediti na koliko načina takmičar može ostvariti svoj cilj i ispisati taj broj po modulu \(10^9+7\).
Opis ulaza
U prvom redu standardnog ulaza nalaze se celi brojevi \(n\), \(m\) i \(k\), redom, gde su \(n\) i \(m\) dimenzije matrice a \(k\) snaga takmičara. U narednih \(n\) redova, nalazi se po \(m\) karaktera, bez razmaka, od kojih je svaki '\(0\)' ili '\(1\)' - opis prostora na kome je publika.
Opis izlaza
U jedinom redu standardnog izlaza ispisati broj načina na koje takmičar može ostvariti svoj cilj po modulu \(10^9+7\).
Ograničenja
- \(2 \leq n, m \leq 2000\)
- \(0 \leq k \leq m\)
- Svi karakteri matrice iz ulaza će biti '\(0\)' ili '\(1\)'.
Podzadaci
- (7 poena) Nema ljudi u publici, tj. svi karakteri ulazne matrice će biti '\(0\)'.
- (11 poena) \(n,m \leq 7\).
- (15 poena) \(k = 0\).
- (22 poena) \(n, m \leq 400\)
- (45 poena) Bez dodatnih ograničenja.
Primeri
Primer 1
Ulaz
Izlaz
Objašnjenje
Imamo 3 reda i u svakom redu po 9 polja; snaga takmičara je 3. Označimo sa 'U' potez nagore, sa 'L' potez ulevo i sa 'R' potez udesno. Ako se krene iz polja (3,1), svi načini su: RURU i RURRU; ako se krene iz polja (3,5), svi načini su: LUU, LULU, LURU; ako se krene iz polja (3, 9), svi načini su: UU i ULU. Ovo je ukupno \(7\) mod \((10^9 + 7) = 7\) načina. Primetimo npr da kretanja RUU i RURRRU iz polja (3,1) nisu validna - prvo jer u trećem potezu nije moguće ići nagore kada je polje iznad zauzeto a drugo jer u petom potezu takmičar ne može gurati 4 osobe jer mu je snaga 3.
Primer 2
Ulaz
Izlaz
Autor | Tekst i test primeri | Analiza rеšenja | Testiranje |
---|---|---|---|
Nikola Milosavljević | Nikola Milosavljević | Nikola Milosavljević | Igor Pavlović |
Kako nije dozvoljeno ponavljanje polja na putu, u svakom redu se ide samo u jednom smeru (ulevo ili udesno) ili direktno na gore. Promena strkture reda guranjem ne utiče na dalji deo puta jer nije dozvoljeno vraćanje unazad.
U Podzadatku 1 je dovoljno koristiti klasično dinamičko programiranje za računanje broja odgovarajućih puteva u \(O(nm)\) ili primeniti malo kombinatorike: za svaki od \(n\) redova možemo na \(m\) načina izabrati polje u koje dolazimo iz prethodnog reda (za poslednji red, to je polje iz koga počinjemo) a nakon toga je put jedinstveno određen. Dakle, odgovor je \(m^n\) mod \((10^9 + 7)\). Za Podzadatak 2 je dovoljno isprobati sve moguće puteve, najednostavnije koristeći rekurziju/bektrek u složenosti \(O(m\cdot m^n)\).
Zadatak je najprirodnije rešavati dinamičkim programiranjem. Definišimo \(d[i][j] =\) broj (validnih) puteva koji se završavaju u polju \((i,j)\) date matrice \(a\) pri čemu je poslednji potez "nagore". Konačno rešenje je \(\sum_{1 \leq j \leq m, \ a[1][j]=0} d[1][j]\) a početne vrednosti su \(d[n][j] = a[n][j]\) za \(j=1,2,\ldots,m\). Rekurentna veza je data sa \(d[i][j] =\sum_x d[i+1][x]\), gde se sumiranje vrši po svim indeksima \(x\) takvih da je (guranjem) u \((i+1)\)-om redu moguće doći od pozicije \(x\) (koja treba biti prazno polje) do pozicije \(j\) (koja ne mora nužno biti prazno polje). Najjednostavniji način je ispitati svaku poziciju \(x\) iz \((i+1)\)-og reda; ako je \(x_L\) pozicija \((k+1)\)-ve osobe levo u odnosu na poziciju \(x\) a \(x_R\) pozicija \((k+1)\)-ve osobe desno u odnosu na poziciju \(x\), tada, sa pozicije \(x\) možemo guranjem doći do bilo koje koje (i samo te) pozicije iz segmenta \([x_L+(k+1), x_R-k]\). Vrednosti \(x_L\) i \(x_R\) za svako \(x\) možemo odrediti u svega dva prolaza kroz \((i+1)\)-vi red (sleva udesno i sdesna ulevo) npr. ubacivajući pozicije jedinica na koje naiđemo u neki pomoćni vektor. Ovo daje rešenje složenosti \(O(nm^2)\) što je dovoljno za Podzadatak 4.
U Podzadatku 3 nema guranja pa se rekurentna veza može uprostiti uvođenjem pomoćnih matrica, npr. \(L[i][j]=\) broj puteva koji se završavaju u polju \((i,j)\) pri čemu je poslednji potez "ulevo" i analogno za \(R[i][j]\) i "udesno". Sada se sve ove matrice mogu paraleno izračunati, \(d[i][j] = d[i+1][j]+L[i+1][j]+R[i+1][j]\), \(L[i][j] = L[i][j+1]+d[i][j+1]\), \(R[i][j] = R[i][j-1]+d[i][j-1]\) (u odgovarajućem redosledu i proveru zauzetosti polja). To je \(O(1)\) po polju tj. \(O(nm)\) ukupno.
Za konačno rešenje, treba ubrzati \(O(nm^2)\) algoritam. Iz tog rešenja, znamo da će za svako polje \((i+1,x)\), vrednost \(d[i+1][x]\) učestvovati u formuli za računanje vrednosti \(d[i][j]\) za svako \(j\in[x_L+(k+1),x_R-k]\) (uz proveru \(d[i][j]=0\) i granice za segment). Zato možemo, nakon obrade \((i+1)\)-og reda, za svako \(x\) povećati sve \(d[i][j]\) iz reda iznad koji su u odgovarajućem segmentu za \(d[i+1][x]\). Naravno, direktna implementacija ovoga ne bi smanjila složenost ali možemo koristiti poznati trik; dovoljno je dodati elementu na početku segmenta \(+d[i+1][x]\) i dodati elementu nakon kraja segmenta \(-d[i+1][x]\) (za svako \(x\)) i na kraju će tražene vrednosti u novom redu biti prefiksne sume trenutnih vrednosti. Ovo daje algoritam složenosti \(O(nm)\).
Alternativno (i nešto jednostavnije rešenje) je definisati \(d[i][j]=\)broj puteva koji počinju iz polja \((i,j)\). Tada vrednosti možemo računati odozgo nadole i, na osnovu prethodne diskusije, važi \(d[i][j] = \sum_{j_L + k + 1 \leq x \leq j_R - k} d[i-1][x]\), gde se vrednosti \(j_L\) i \(j_R\) odnose na trenutni, \(i\)-ti red. Koristeći prefiksne sume, prethodnu sumu možemo izračunati u \(O(1)\) (preciznije, jedan red matrice \(d\) računamo u \(O(m)\)) pa dobijamo algoritam složenosti \(O(nm)\).